ENGRAVING AND AFFECTIVE MEMORY: TRAILS, REMAINS, ACCUMULATION, TEXTURES AND ERASURES

Authors

  • Simone Simões Gomes Universidade Federal de Goiás
  • José Cesar Teatini de Souza Clímaco Universidade Federal de Goiás (UFG) Goiânia, GO

DOI:

https://doi.org/10.14571/cets.v9.n2.263-274

Abstract

The present article reports how my research and poetic process in visual arts has been developed. My research has the goal to reach a creative visual and poetical way of thinking by investigating the processes of making engravings related to affective memories that are accumulated and erased during our lives. Imprints and printing plates carry a lot of memories, and where the process of creation leaves a rich trace of trails, textures, remainings, phantasmagoria and blur. The investigation and experimentation of processes of engraving in a contemporary and expanded context are very important in my research as are, also important, the printing plates that many times are ignored at the classic engraving processes as objects that have a big amount of affective meaning.

Author Biography

Simone Simões Gomes, Universidade Federal de Goiás

Simone Simões (Simone Simões Gomes), Natural de Londrina PR, 1967, reside e trabalha em Goiânia, graduada em Arquitetura e Urbanismo pela UNB - Universidade de Brasília, Bacharel em Psicologia pela PUC - Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Mestranda em poéticas visuais pela FAV - Programa de Pós Graduação em Arte e Cultura Visual Universidade Federal de Goiás. Integrante do Grupo de Pesquisa Ateliê Livre – procedimentos e Pesquisas em Gravura e Estamparia da FAV/UFG. Pesquisa poéticas visuais contemporâneas

References

ALBUQUERQUE, Junior. As sombras do tempo, a saudade como maneira de viver e pensar o tempo e a história. In: História e Sensibilidade, Ertzogue, Marina Haizenreder & Parente, Temis Gomes. Brasília: Paralelo 15, 2006

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire um lírico no auge do capitalismo. Sobre alguns temas em Baudelaire, obras escolhidas v. III, Ed Brasiliense 1989

CANTON, katia. Tempo e Memória. São Paulo, Editora WMF Martins Fontes, 2011. [ Coleção Temas da Arte Contemporânea ]

_______. Disponível em <http://www.museusegall.org.br/mlsItem.asp?sSume=32&sItem=220 > 2001

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de Símbolos - 24ª Ed Rio de Janeiro. Editora José Olimpio ltda.2009

COVERLEY, Merlin. Psychogeography, Harpenden, Pocket Essentials, 2006

FAJARDO, Elias. O que é Gravura? In: Oficinas: gravura. Rio de janeiro, Editora SENAC, 1999

FACASSO, Liliana. I luoghi inquieti. Nuove tecnologie per l’arte e la città , disponível em: <http://www.ub.edu/geocrit/b3w-1062.htm > Acesso em: 05/04/ 2014

HALL, Stuart. A Identidade cultural na pós modernidade. DP&A Editora, 2000.

HUBERMAN, Georges Didi. A Grisalha: poeira e poder do tempo. Lisboa, KKYM+ IHA. 2014

__________. O que vemos, o que nos olha. Tradução Paulo Neves, São Paulo , Ed. 34, 2010

IZQUIERDO, I. Tempo de viver. (3ª ed.). São Leopoldo, RS: Unisinos 2006

JANZ, Rolf – Peter. Ausente e Presente. In: Walter Benjamin: rastro, aura e história. Sedlmayer, Sabrina, Ginzburg, Jaime (Organizadores).Belo Horizonte, Editora UFMG 2012

JAQUET, Chantal. Filosofia do Odor. Tradução Michel Jean Maurice Vicent e Maria Angela Marsico da Fonseca Maia.1 Ed. Rio de Janeiro. Editora Forense Universitária, 2014.

NOGUEIRA, Débora. La fisicità dei dati, Visualizzare fenomeni sociali attraverso le tracce. Tesi di Laurea Magistrale in Design della Comunicazione Politecnico di Milano Facoltà del Design A.A. 2009/2010; Relatore Paolo Ciuccarelli. Disponível em: <http://www.ub.edu/geocrit/b3w-1062.htm#_ednref90> Acesso em: 08/06/ 2014

PORO, Arte coletivo. Manifesto Poro. Disponível em: <http://poro.redezero.org/publicacoes/manifesto/ >Acesso em: 27/09/ 2015

PORTILLO, Vanilde Gerolim. Disponível em: < http://www.portaldapsique.com.br/Artigos/Resgate_da_memoria_afetiva.htm > 2006 Acesso em: 10/08/ 2014

PROUST, Marcel. Em busca do tempo perdido: no caminho de Swan. Tradução Fernando Py. 1 Ed. Rio de Janeiro. Nova Fronteira, 2014. [Saraiva de Bolso]

RANCIÈRE, Jacques. A Partilha do Sensível: Estética e Politica. Tradução de Mônica Costa Neto, São Paulo, Ed. 34, 2005.

RESENDE, Ricardo. Os Desdobramentos da gravura contemporânea. In Gravura: Arte brasileira do séc. XX. São Paulo, Cosac e Naify /Itaú Cultural, 2000.

REY, Sandra. Da prática à teoria: três instancias metodológicas sobre pesquisa em poéticas visuais. In. Porto Arte, Revista de Artes Visuais, PPG- em Artes Visuais do Instituto de Artes da UFRG. Porto Alegre, v. 7, n.13, p.81-95, 1996.

SAER, Juan José. Ninguém Nada Nunca. São Paulo: Companhia das Letras, 1997. Campinas, São Paulo: UNICAMP, 2007.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço. Técnica e Tempo. Razão e Emoção. São Paulo: Editora Hucitec, 1996.

SCHOTTKER, Detlev. BUCK-MORS, Susan. HANSEN, Mirian. Benjamin e a obra de arte. Técnica, imagem, percepção. Tradução Marijane Lisboa e Vera Ribeiro.Rio de Janeiro, Contraponto, 2012

SEDLMAYER, Sabrina, GINZBURG, Jaime (Organizadores). Walter Benjamin: rastro, aura e história. Belo Horizonte, Editora UFMG 2012

Published

2016-08-31

Issue

Section

Article