“HAPPY MUSIC”: A PROJECT OF ACADEMIC - SOCIAL INTEGRATION THROUGH THE MUSICAL ART AND THE SHOW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14571/brajets.v13.n1.94-100

Abstract

Music stimulates a stimulating dynamism for the sociability of the citizens because the musical behavior comprises the biological, social and psychic factors. The Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) offers one of the best concert halls in Rio de Janeiro (the Salão Leopoldo Miguez of the School of Music) where the "Happy Music" Extension event has been held uninterrupted since 1995. Considering that the space, the context and the conditions in which the music takes place are decisive for the observance of the objectives of this integrating initiative that involves and brings together students and teachers from UFRJ, external public (primary and secondary schools of public and private schools) and other interested parties. The participants of this initiative emanate from different age groups and target audiences, given its extension, interaction and socio-artistic integration component that encourages children, youth and adults to perform in public in a space where there is an intense dialogue between music and science as significantly beneficial to musicians, performers, educators as well as listeners and/or spectators. An intense bet on motivational activity for technical improvement, intrapersonal and interpersonal development, growth of artistic skills required for performance, emotional self-control as well as the expansion of cultural, musical and repertory knowledge. The musical works to be presented are of free choice without restriction regarding the musical style and the musical formations, in order to constitute an initiative, open to the other artistic representations. We observe that in the scope of this event, which is a barn of future professionals, many participants have achieved success in their artistic and academic careers of national or international dimension. We believe that our motivational strategy drives the academic community and the general public to perform in a concert hall, which for many participants is a unique opportunity.

References

ALBERGARIA, D. (2010). Sinapses em sinfonia. Com Ciência, Campinas, 116. Disponível em http://comciencia.scielo.br/scielo

AULETE, C. (2012). Minidicionário Contemporâneo da Língua Portuguesa. (2ª ed.). Rio de Janeiro: Lexikon.

BONDIA, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., 19 (20-28). doi:10.1590/S1413-24782002000100003.

CHUEKE, Z. (Org.) (2013). Leitura, escuta e interpretação. Curitiba: Ed. UFPR.

COSTA, C. M. (2010). Musicoterapia no Rio de Janeiro: A Produção de Saber. Rio de Janeiro: Enelivros.

CUNHA, A. G. (2001). Dicionário Etimológico Nova Fornteira da Língua Portuguesa. (2ª ed.) Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

CZEGLEDY, N. (2003). Arte como Ciência: Ciência como Arte. In D. Domingues (Org.), Arte e vida no século XXI (pp. 125-146). São Paulo: UNESP.

DAGNINO, R. (2015). Como é a universidade de que o Brasil precisa?. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 20(2), 293-333. doi:10.590/S1414-40772015000200003

DEWEY, J. (1974). A Arte como experiência. São Paulo: Abril S.A. Cultural e Industrial.

DIAS SOBRINHO, J. (2008). Avaliação educativa: produção de sentidos com valor de formação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 13(1), 193-207. doi.10.1590/S1414-40772008000100011

DIAS SOBRINHO, J. (2015). Universidade fraturada: reflexões sobre conhecimento e responsabilidade social. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 20(3), 581-601. doi:10.1590/S1414-40772015000300002

ELLMERICH, L. (1997). História da música. São Paulo: Fermata do Brasil.

FORPROEX (2012). Política Nacional de Extensão Universitária. (Vol.7). Porto Alegre: Gráfica da UFRGS.

FREIRE, P. (1999). Pedagogia do oprimido. (20ª ed). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

GARDNER, H. (1994). Estruturas da Mente. A teoria das Inteligências Múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas.

ILARI, B. (2010). Cognição musical: origens, abordagens tradicionais, direções futuras. In B. ILARI & R.C., ARAÚJO (Orgs.), Mentes em música. Paraná: Editora da Universidade Federal do Paraná.

LICURSI, M.B. C. (2016). A Relevância dos Aspectos Cognitivos sobre a Integração Corpo-Mente – Instrumento na Arte Musical: Avaliação da Percepção por Profissionais, Acadêmicos e Estudantes ee Música no Brasil. (Tese de Doutoramento em Ciências da Educação). Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal.

MENUHIN, Y. (1990). A música do homem. São Paulo: Martins Fontes.

PENNA, M. (2010). Música(s) e seu ensino. Porto Alegre: Sulina.

SACKS, O. (2007). Alucinações Musicais. São Paulo. Cia das Letras.

SEKEFF, M. L. (2002). Da música, seus usos e recursos. São Paulo: UNESP.

SLOBODA, J. A. (2008). A mente musical: psicologia cognitiva da música. Londrina: Eduel.

Published

2020-04-12

Issue

Section

Article