TESSITURA OF A CREATIVE PROCESS: AUTOBIOGRAPHY ON SCENE
DOI:
https://doi.org/10.14571/brajets.v8.n1.1-7Abstract
This text presents weavings of a way to make the arts scene using the autobiographical support the creative process. Thus, we elucidate some of these weavings process while legitimizing the production of knowledge through artistic praxis, of sensitive experience. Introducing the concept of autobiography in analogy to the artistic and sequentially present the possibility of a laboratory setting amalgamated into reality/fiction. Keywords: creative process; autobiography; body.References
CANCLINI, N. G. Culturas hÃbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 2011.
GHIRALDELLI JR., P. O corpo: filosofia e educação. São Paulo: Editora Ática, 2007.
HALL, S. A identidade na pós-modernidade. Trad. SILVA, T. T. & LOURO, G. L.: Rio de Janeiro: DP&A editora, 2006.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Natal; EDUFRN, 2010.
LEJEUNE, P. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Trad. Jovita Maria Gerheim Noronha, Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008. 404p. il.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
MIRANDA, W. M. Corpos escritos: Graciliano Ramos e Silviano Santiago. 2ª Ed. São Paulo: EDUSP, 2009.
MULLER, R. Ritual, Schechner e Performance. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 11, n. 24, p. 67-85, jul./dez., 2005.
NAVARRO, G. M. Corpo ficcional: da dança brasileira ao teatro contemporâneo. 136 p. Tese (Doutorado em Artes). Instituto de Artes/Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
SALLES, C. A. Redes da criação: construção da obra de arte. São Paulo: Editora Horizonte, 2006.
________, C. A. CrÃtica genética: fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artÃstica. 3ª ed. São Paulo: EDUC, 2008.