ROBOTICS IN ART: PERSPECTIVES, CONTEXTS AND POETICS
DOI:
https://doi.org/10.14571/cets.v8.n3.171-178Abstract
The Cyberarts represent the expression of current artistic creation and perhaps the best way to express the feelings and man's knowledge of the XXI century. In a art and technology context, specifically with robotics used as a tool, the overlaps between art and technology become fluid, especially when we question what are the limits of art in this "new" concept of creation. Therefore, robotic art in a contemporary times, is understood as a support and part of a set of practical usefulness and artistic skills in interactive installations, in performances, multimedia art etc. Thus, this article aims to understand and situate some notions that concern the concept and the context which robotic art is inserted, as well as the poetic perspectives that artists bring to use it.References
ARANTES, Priscila. @rte e mÃdia: perspectivas da estética digital. São Paulo: SENAC. 2005.
ASIMOV, Isac: Histórias de Robôs. Porto Alegre: L&PM, 2010(1).
COUCHOT, Edmond. A Tecnologia na Arte: da Fotografia à Realidade Virtual. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.
DOMINGUES, Diana. (Org). A arte no século XXI: a humanização das tecnologias. São Paulo: Fundação da Editora da Unesp, 1997.
______. Criação e Interatividade na Ciberarte. São Paulo: Experimento, 2002.
______. (Org.). Arte e Vida no Século XXI – Tecnologia, Ciência e Criatividade. São Paulo: Editora Unesp, 2003.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 1985.
GIANNETTI, Cláudia, Estética digital: sintopia da arte, ciência e tecnologia. Belo Horizonte: C/ Arte, 2006.
GRAU, Oliver. Arte Virtual: da ilusão à imersão. São Paulo: Senac, 2007.
KAC, Eduardo. Origem e desenvolvimento da arte robótica. DisponÃvel em:
<http://www.ekac.org/roboarte.html>. 1997. Acesso em: 7 set 2012.
______. Robotic Art Chronology. DisponÃvel em: <http://www.ekac.org/robotichronology.html>. 2001. Acesso em: 9 set 2012.
MACIEL, Mário L; VENTURELLI, Suzete. Imagem interativa. BrasÃlia: Editora UnB, 2008a.
______; VENTURELLI, Suzete. Arte computacional e robótica. Visualidades – Revista do Programa de Pós-graduação em Cultura Visual. Goiânia, v.6, n.1 e 2, p.165-175, jan./jun. 2008 e jul./dez. 2008b.
MACHADO, Arlindo. Arte e mÃdia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 2007.
OSORIO, Luiz Camillo, Abraham Palatnik. São Paulo: Cosac Naify, 2004
SANTAELLA, Lucia. O homem e as máquinas. In: DOMINGUES, Diana (Org.). A arte no século XXI: a humanização das tecnologias. São Paulo: Fundação da Editora da Unesp, 1997. p. 33-51.
______. O corpo biocibernético e o advento do pós-humano: arte e tecnologia na cultura contemporânea. In: MEDEIROS, Maria Beatriz de (Org.). Arte e tecnologia na cultura contemporânea. BrasÃlia: Universidade de BrasÃlia, 2002. p. 123-135.
______. Culturas e Artes do Pós-Humano: Da Cultura das MÃdias à Cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.
_____. O papel das artes na idade do pós-humano. In VENTURELLI, Suzete (org.). Anais do 9º Encontro Internacional de Arte e tecnologia (#9.ART): sistemas complexos artificiais, naturais e mistos. BrasÃlia: UnB, 2010. p. 314-321
SHERMAN, Tom. Machines r us.... In: DOMINGUES, Diana (Org.). A arte no século XXI: a humanização das tecnologias. São Paulo: Fundação da Editora da Unesp, 1997. p. 70-78.
TELLES NETO, Henrique. Criador e criatura: a autoria na obra de Leonel Moura. Gambiarra - Revista dos Mestrandos do Programa de Pós-Graduação em Estudos Comtempôraneos das Artes. Niterói, n.4, p. 09-14, 2012.
VENTURELLI, Suzette. Arte: Espaço_Tempo_Imagem. BrasÃlia: Editora Universidade de BrasÃlia, 2004.