THE TRESPASSER IN LITERARY CINEMA: COLLECTIVE TRANSLATION AND DIALOGISM IN THE POST-RETOMADA
DOI:
https://doi.org/10.14571/cets.v9.n2.275-284Abstract
From the novel O invasor (2002), written by Marcal Aquino, and its adaptation for cinema The Trespasser, directed by Beto Brant, also released in 2002, we do an analytical reflection of filmic elements such as photography and screenplay focused on the collective translation and aesthetics of urban violence ideas in the Post-Retomada of Brazilian literary cinema. The theoretical and critical perspective are based on the dialogism funded by Mikhail Bakhtin and in the theoretical studies of Silva Jr. and Gandara, Xavier and Nagib.References
AQUINO, Marçal. O invasor. São Paulo: Geração editorial, 2002.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BRANT, Beto; AQUINO, Marçal; CIASCA, Renato. Roteiro de O invasor. São Paulo: Geração editorial, 2002.
FREITAS, Almir. Violência vazia. Bravo!, nº 4. São Paulo, abril de 2002.
IKEDA, Marcelo. Cinema brasileiro a partir da Retomada: Aspectos econômicos e polÃticos. São Paulo: Summus, 2015.
NAGIB, Lúcia. Entrevista com Lúcia Nagib. Revista Conexão, nº 15. Caxias do Sul, janeiro-junho de 2009.
PAVILHÃO 9. Vai explodir. Trilha sonora de O invasor. YB Music: Vila Madalena, 2002.
SABOTAGE; INSTINTO. Invasor. Trilha sonora de O invasor. YB Music: Vila Madalena, 2002.
SILVA JR., Augusto Rodrigues; GANDARA, Lemuel da Cruz. O encontro dialógico e colaborativo entre a literatura brasileira e o cinema no limiar da Pós-Retomada: traduções coletivas no cinema literário. Letras & Letras, nº 31. Uberlândia, janeiro-junho de 2015.
XAVIER, Ismail In: ORICCHIO, Luiz Zanin. Cinema de Novo: Um Balanço CrÃtico da Retomada. São Paulo: Editora Estação Liberdade, 2003.