Multimodal and Gamified Pedagogical Practice for Awareness of the Child Cancer Topic
DOI:
https://doi.org/10.14571/brajets.v15.n2.199-209Abstract
Digital technologies are increasingly present in the educational scenario, as their meaning goes far beyond than just being pedagogical resources, as they are constituted by elements from the culture. This study is linked to the institutional research project "Games and Health - Development of a multimodal digital game for training in prevention and care for cancer in children and adolescents". The game is aimed at teachers and health professionals, with the goal of sharing information about the symptoms and early diagnosis of childhood cancer. This study proposes the development of a multimodal and gamified pedagogical practice, articulated with the Educa+Saúde digital game, validating the artifact in a teacher training workshop. The goal is to understand how the proposed intervention model can contribute to raising awareness about the topic in a pedagogical training workshop with pedagogy students. Therefore, the research has an applied nature, with a qualitative approach, based on the Design Science Research methodology (DSR). In this research, it was concluded that the multimodal and gamified pedagogical practice proved to be effective to teach and to raise awareness among the participants of the proposal about the subject of childhood cancer, contributing to the validation of the game and the resource proposed in this study.References
ALVES, Lynn; COUTINHO, Isa de Jesus. Jogos digitais e aprendizagem: Fundamentos para uma prática baseada em evidências. 1. ed. São Paulo: Papirus, 2016.
BARBOSA, Vânia Soares; ARAÚJO, Antonia Dilamar; ARAGÃO, Cleudene de Oliveira. Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 16, n. 4, p. 623-650, out./dez. 2016. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/3398/339848908005.pdf>.
BRASIL. Ministério da Saúde. Programa Pesquisa para o SUS-PPSUS. 2017. Disponível em: <http://www.saude.gov.br/artigos/677-assuntos/ciencia-e-tecnologia-e-complexo-industrial/40487-ppsus>.
DRESCH, Aline; LACERDA, Daniel Pacheco; ANTUNES JUNIOR, José Antonio Valle. Design Science Research: Método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. São Paulo: Bookman, 2015.
FARDO, Marcelo Luis. A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 11, n. 1, jul. 2013. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/41629/26409>.
MACHADO, Liliane dos Santos et al. Serious Games Baseados em Realidade Virtual para Educação Médica. Revista Brasileira de Educação Médica. Rio de Janeiro, v. 35, n. 2, abr./jun. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbem/v35n2/15.pdf>.
MARTINS, Cristina; GIRAFFA, Lúcia Maria Martins. Design de práticas pedagógicas incluindo elementos de jogos digitais em atividades gamificadas. Repositório Institucional PUCRS, v. 10, n. 1, fev. 2016. Disponível em : <http://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/8697/2/Design_de_praticas_pedagogicas_incluindo_elementos_de_jogos_digitais_em_atividades_gamificadas.pdf>.
MOREIRA, Marco Antonio. O que é afinal Aprendizagem Significativa? 2012. Disponível em: <https://www.if.ufrgs.br/~moreira/oqueeafinal.pdf>.
ORLANDI, Tomás Roberto Cotta et al. Gamificação: Uma nova abordagem multimodal para educação. Brasília, Biblios, n. 70, 2018. Disponível em: <http://dev.scielo.org.pe/pdf/biblios/n70/a02n70.pdf>. DOI 10.5195/biblios.2018.447.
PETRY, Luís Carlos. O conceito ontológico de jogo. In: ALVES, Lynn; COUTINHO, Isa de Jesus. Jogos digitais e aprendizagem: Fundamentos para uma prática baseada em evidências. 1. ed. São Paulo: Papirus, 2016, p. 17-42.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013. 277 p.
ROJO, Roxane. Apresentação - Protótipos didáticos para os multiletramentos. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, p. 7-31.
SCHLEMMER, Eliane. Gamificação em Espaços de Convivência Híbridos e Multimodais: Design e cognição em discussão. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 42, p. 73-89, jul./dez. 2014. Disponível em: <https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1029/709>. Acesso em: 13 jun. 2019.
SCHLEMMER, Eliane; LOPES, Daniel de Queiroz. Avaliação da aprendizagem em processos gamificados: desafios para apropriação do método cartográfico. In: ALVES, Lynn; COUTINHO, Isa de Jesus. Jogos digitais e aprendizagem: Fundamentos para uma prática baseada em evidências. 1. ed. São Paulo: Papirus, 2016, p. 179-208.
SILVESTRE, Carminda; VIEIRA, Josenia. Introdução à Multimodalidade: Contribuições da Gramática Sistêmico-funcional, Análise de Discurso Crítica e Semiótica Social. Brasília, DF: J. Antunes Vieira, 2015. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/398846/mod_folder/content/0/VIEIRA%20%20SILVESTRE%20-%20livro_multimodalidade.pdf?forcedownload=1>. Acesso em: 7 ago. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fernanda Munari, Paulo Ricardo dos Santos, Patrícia Brandalise Scherer Bassani, Débora Nice Ferrari Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The BRAJETS follows the policy for Open Access Journals, provides immediate and free access to its content, following the principle that making scientific knowledge freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge and provides more international democratization of knowledge. Therefore, no fees apply, whether for submission, evaluation, publication, viewing or downloading of articles. In this sense, the authors who publish in this journal agree with the following terms: A) The authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), allowing the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal. B) Authors are authorized to distribute non-exclusively the version of the work published in this journal (eg, publish in the institutional and non-institutional repository, as well as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. C) Authors are encouraged to publish and distribute their work online (eg, online repositories or on their personal page), as well as to increase the impact and citation of the published work.