THE CLASSICAL BALLET METHODOLOGY AND THEIR POSSIBLE DIALOGUE WITH LABANIANAS THEORIES
DOI:
https://doi.org/10.14571/cets.v8.n3.195-200Abstract
Establish a dialogue between a codified technique with other body techniques becomes a challenge when it comes to a tradition. Moths new avenues for the ballet teaching may move several problems found with respect to a hierarchy of knowledge. Ballet with its tradition and its stroked paths can be reorganized to build thinking and conscious bodies? The traditional classical technique transits other body language? Often there are more complex issues to think today in teaching and learning ballet . These issues translate my need to research and experiment with new ways to teach this technique.References
CORDEIRO, AnalÃvia. HOMBURGER, Claudia. CAVALCANTI, Cybele Método Laban/nÃvel Básico. São Paulo, 30 de Junho de 1989.
FERNANDES, Ciane.O Corpo em Movimento: o sistema Laban-Bartenieff na formação e pesquisa em Artes Cênicas- 2ª Edição. Editora: Annablume. 2006.
GARAUDY, Roger – Dançar a vida. Tradução: Antônio Guimarães Filho e Glória Mariani – Rio de Janeiro: Nova fronteira, 1980.
HAAS, Jacqui Greene. Anatomia da Dança/ Jacqui Greene Haas; [Tradução Paulo Laino Cândido] – Barueri, SP: Manole, 2001.
LABAN,Rudolf, 1879-1958. DANÇA educativa MODERNA. Laban; (tradução Maria da Conceição Parayba Campos). São Paulo:Ícone, 1990
MALANGA, Eliana Branco. BOTELHO, Iura Breyner: A análise Laban do movimento aplicada ao ballet clássico.
NEVES, Neide. Klauss Vianna – Estudos para uma dramaturgia corporal.São Paulo: Cortez Editora, 2008.
RENGEL, Lenira. DICIONÁRIO LABAN. São Paulo, Editora:Annablume, 2005.
SAMPAIO, Flávio – Ballet Essencial/ Rio de Janeiro. Editora SPRINT, 3ª edição, 2001.
STRAZZACAPPA, Márcia. A educação e a Fábrica de Corpos: a Dança na Escola. Campinas, 2001
VAGANOVA, Agrippina. PrincÃpios Básicos do ballet clássico. Editora: EDIOURO (RJ).