Analysis of the game SIMULES in support of teaching and learning Software Engineering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14571/brajets.v11.n4.680-692

Abstract

One of the causes of bad software planning is the lack of qualified professionals and that in order to improve their quality it is necessary to improve the quality of teaching in the Software Engineering area. Educational games present themselves as a promising alternative as a method of teaching support, since they are able to teach while they entertain, motivating the student to learn, however, there is still a need to evaluate the real benefits of this didactic resource. Thus, this work evaluated qualitatively and quantitatively the game SimulES (Software Engineering Simulator), an educational cards game that simulates the software process development. Applying it to Computer Engineering students at UNIVASF in the Software Engineering II discipline, with the purpose of inferring its effectiveness in teaching software project management. The application of the game was done with 22 students in the semester of 2017.1 and to measure the quality of learning obtained through the game was applied a questionnaire that uses Kirkpatrick reaction concepts, ARCS Model, User Experience in Games and BLOOM Taxonomy. The result of the analysis by t Student test showed that the game's activities are fun, enjoyable and challenging, as well as being able to motivate students to learn software project management and contribute to learning that content.

Author Biographies

Lucas Florêncio de Brito, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Graduado em Engenharia da Computação (UNIVASF). Estudante de Pós-Graduação em Ciências da Saúde e Biológicas (UNIVASF). Áreas de interesse: Engenharia de Software, jogos educacionais, tecnologias para educação, tecnologia aplicada à área de saúde.

Ricardo Argenton Ramos, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Professor da Universidade Federal do Vale do São Francisco, possui graduação em Processamento de Dados pela Faculdade de Tecnologia - FATEC-TQ (1999), especialização em Ciência da Computaçãopela Universidade Federal de São Carlos- UFSCar e Faculdade de Informática de Lins - FIL (2002), Mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (2004), Doutorado em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco – UFPE (2009) e pós-doutorado na University of Waterloo, Canadá (2014 - 2015). Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Engenharia de Software, atuando principalmente nos seguintes temas: Engenharia de Software Interdisciplinar, Computação e saúde, Ensino de Engenharia de Software, Engenharia de Requisitos, Qualidade e Métricas de Software.

Rosalvo Ferreira de Oliveira Neto, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Rosalvo Ferreira de Oliveira Neto - Possui graduação em Sistemas de Informação pela Faculdade Integrada do Recife (2004), mestrado e doutorado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco em 2008 e 2015 respectivamente. Atualmente é professor da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Mineração de Dados, Inteligência Artificial, Banco de Dados e Engenharia de Software, atuando principalmente nos seguintes temas: processo de descoberta de conhecimento em bases de dados, algoritmos de buscas, data warehouse e desenvolvimento dirigido por modelos.

Brauliro Gonçalves Leal, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Docente do Curso de Engenharia da Computação da Universidade Federal do Vale do São Francisco. Desenvolve pesquisa na área de modelagem matemática e computacional de sistemas e da simulação e desempenho de sistemas computacionais.

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Published

2018-12-29

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